The Degree of Organizational Commitment and its Relationship to the Level of Functional Performance of Administrators of Second Cycle of Basic Education Schools from the Teachers' Point of View - A Field Study in Lattakia City

  • sara sankari tishreen
  • D. Wafeka Ali
الكلمات المفتاحية: Organizational Commitment, Functional Performance, Administrators, Teachers, Second Cycle of Basic Education Schools.

الملخص

The research aimed to identify the degree of organizational commitment of the principals of the schools of the second cycle of basic education, the level of their job performance, and the level of their job performance, and to study the relationship between organizational commitment and job performance they have from the point of view of teachers in Latakia city. The research sample included (278) male and female teachers for the academic year 2022/2023. To achieve the purpose of the research, two tools were built, the first questionnaire consisting of (28) phrases measuring the degree of organizational commitment of managers, and a second questionnaire consisting of (68) statements measuring the job performance of managers distributed into six areas.
The results of the research showed that the degree of organizational commitment of the principals of the schools of the second cycle of basic education from the point of view of teachers in Latakia city was average, and that the level of job performance also average, as well as the results showed a strong and statistically significant positive relationship between the degree of organizational commitment and the level of job performance among the principals of schools of the second cycle of basic education. The research also made suggestions, including enhancing the culture of organizational commitment among school principals, as this has an impact on improving job performance in the school.

References

1. أبو العال، محمود صالح الدين (2009). ضغوطُّ العمل وأثرها على الولاء: دراسةُّ تطبيقيةُّ على المديرين ُّالعاملين ُّفي ُّوزارة ُّالداخلية ُّفي ُّقطاع ُّغزة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التجارة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.
2. أبو شقدم، عزة؛ ياسين، رزان الشيخ؛ سعيري، معتز؛ والمصري، مجد (2011). التنمية الإدارية وأثرها على الأداء الوظيفي في الوزارات الحكومية العاملة في محافظة نابلس. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الاقتصاد، جامعة النجاح الوطنية: فلسطين.
3. أبو علي، عبد القادر خالد رباح. (2010). العوامل المدرسية المؤثرة في تطوير أداء مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة في ضوء مفهوم تحليل النظم الإدارية. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية، جامعة الأزهر: فلسطين.
4. الجرادين، نجاح خليل، (2004). "الأداء الوظيفي لمديري المدارس الثانوية العامة في الأردن وعلاقته بمستوى التوتر واستخدام مهارات التعامل لديهم"، رسالة غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان: الأردن.
5. الخطيب، أحمد – الإجارة الجامعية: دراسات حديثة. عمان: عالم الكتاب الحديث، الأردن.
6. الداوي، الشيخ (2010). تحليل الأسس النظرية لمفهوم الأداء، مجلة الباحث، الجزائر، ع(3)، ص ص 217 – 227.
7. السعود، راتب (2007). الإشراف التربوي (مفهومه، ونظرياته، وأساليبه). عمّان: طارق للخدمات المكتبية. الطراونة، اخليف، (2003). التطوير التربوي، ط1، عمّان: الشروق للنشر والتوزيع، الأردن.
8. السعودي، موسى (2006) أثر مصادر ضغوط العمل ومستوى الضغط المدرك في الالتزام التنظيمي لدى العاملين في كليات المجتمع الحكومية التابعة لجامعة البلقاء التطبيقية "دراسة تحليلية ميدانية". مجلةُّ دراساتُّ العلومُّ الإدارية. م(33)، ع(2)، ص ص 379 – 407.
9. سليمان، سنا (2009). طرائق البحث العلمي في التربية وعلم النفس والمهارات الأساسية. القاهرة: عالم الكتاب.
10. الشمري، عايد رحيل عيادة. (2013) دور بيئة العمل الداخلية في تحقيق الالتزام التنظيمي لدى منسوبي قيادة حرس الحدود بمنطقة الحدود الشمالية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.
11. الشنطاوي، نواف موسى، اغبارية، سلام أسعد (2018). درجة ممارسة المهام الإدارية لمديري المدارس الثانوية في منطقة المثلث من وجهة نظر المعلمين. مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية، م 26، ع 5، ص ص 321 – 371.
12. الطعاني، حسن أحمد (2016). درجة ممارسة مديري المدارس لمهامهم الاشرافية من وجهة نظر المعلمين في الأردن. مجلة جامعة دمشق م28 ع2، 453 – 489.
13. العبدالله، إبراهيم (2002). رفع الكفاءة الإنتاجية للمؤسسة المدرسية، بيروت: شركة المطبوعات للتوزيع والنشر.
14. العزام، دنيا عبد الحفيظ أحمد، (2006). "تقدير درجة فاعلية إدارة مدارس الملك عبد الله الثاني للتميّز من وجهة نظر العاملين فيها"، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، إربد: الأردن.
15. عطية، صفاء حمادة (2020). النضج الوظيفي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لدى مديرات المدارس الأساسية الخاصة في محافظة العاصمة عمان من وجهة نظر المعلمات. رسالة ماجستير غير منشورة، عمان، جامعة الشرق الأوسط، كلية العلوم التربوية.
16. العمايرة، محمد حسن (2015). مبادئ الإدارة المدرسية، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن.
17. العنزي، سعد علي، والزبيدي، غني دحام (2006). علاقة الالتزام المنظمي بمشاركة العاملين وأثرها في تحقيق متطلبات الجودة. مجلة الإدارة والاقتصاد، جامعة المستنصرية، ع(61)، ص ص 69 – 91.
18. الغامدي، علي (2006). قياس فاعلية أداء مديري مدارس التَّعليم العام في المملكة على ضوء مقياس هالينجر في الإدارة التَّعليمية من وجهة نظر المعلِّمين، مجلة جامعة طيبة، كلية التَّربية، العلوم التَّربويّة. ع (4)، س2، ص ص 1 – 54.
19. الغرابي، عبد العزيز (2009). مستوى الالتزام التنظيمي لدى قادة مدارس التعليم العام في محافظة الأسياح وعلاقته بمستوى الأداء الإداري لديهم من وجهة نظر المعلمين. مجلة التربية والعلوم النفسية، م(3)، ع(29)، ص ص 39 – 71.
20. مصطفى، حسن (2011). اتجاهات حديثة في الإدارة المدرسية، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
21. الهواوشة، سالم خليل (2010). درجة التزام مديري التربية والتعليم ومساعديهم في الأردن بمهامهم الوظيفية وعلاقتها بمستوى الدافعية والأداء الوظيفي لمرؤوسيهم، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية، الأردن.
22. وزارة التربية في الجمهورية العربية السورية (2015) تعديل المادة الأولى من النظام الداخلي لمدارس مرحلة التعليم الأساسي الصادر بالقرار رقم 443/3053 تاريخ 16/8/2004. دمشق: وزارة التربية.
1. Abdullah, Tamrin (2016). The Effect of leadership, Organizational culture, Emotional Intelligence, and Job satisfaction on Performance. International Journal of Evaluation and Research in Education, Vol. (l5), No. (2), P.P 158-164.
2. Ahuja, A (2002). Organizational commitment and turnover: A meta- analysis. Academy of Management Journal. Vol. (36), No. (5), p. p 1140- 1157.
3. Al- Ghurabi, Hadi Zaed (2019). The Regulative Commitment Level for the chairmen of public education schools in Al- Asyah and its relation with improving the administrative performance from the teachers' viewpoint. journal of Educational and Psychological Sciences, Vol. (3), No. (29), p. p 39 – 71.
4. Bennis, W, & Nanus, B. (2016). Leaders: Strategies for Taking Charge (Third E D),142p.
5. Dunham and Ither - Advanced manufacturing technology and work design. In T.D. Wall, C. W. Clegg, & N.J. Kemp (eds.). (2009). The human side of advanced manufacturing technology. New York: John Wiley, 398p.
6. Fullan, M. (2012). What’s Worth Fighting for in the Principal ship. Teachers College Press, NewYork, 99p.
7. MEYER, J. P. AND ALLEN, N. J. (2009). A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, No. (1), 61-89.
8. Siburian, T. A. (2013). The Effect of Interpersonal Communication, Organizational Culture, Job Satisfaction, and Achievement Motivation to Organizational Commitment of State High School Teacher in the District Humbang Hasundutan, North Sumatera, Indonesia, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. (3), No. (12), 247-263.
9. Smith. R Wade & Guarino A J (2006). Confirmatory Factor Analysis of the Principal Self- efficacy survey. Academy of Educational Leadership Journal. Vol. (10), No. (3), p. p 73 – 76.
منشور
2024-02-29